Reflecterende of spiegelende oppervlakken fotograferen

Aaah, je wordt er soms knettergek van: reflecterende op spiegelende oppervlakken tijdens het fotograferen. Ze bijten uit in je foto of je ziet jezelf ineens terug. Hoe ga je hiermee om?

Spiegels in je foto kunnen een te gek effect opleveren, maar ook glas of de lak van auto’s zijn reflecterende oppervlakken. Of een glad meer, bijvoorbeeld. Je kunt er gebruik van maken, maar soms geven reflecterende of spiegelende oppervlakken je juist problemen tijdens het fotograferen. Kijk maar eens naar deze grappige foto’s van mensen die hun spiegel willen verkopen. We hebben tips!

reflectie, reflecterende oppervlakken, spiegelende oppervlakken, spiegeling, weerspiegeling, polarisatiefilter

Polarisatiefilter bij reflecterende of spiegelende oppervlakken

Een polarisatiefilter, ook wel polafilter genoemd, is een filter die spiegelingen uit oppervlaktes weg kan nemen. Denk hierbij aan spiegelingen in het water of de reflecties in een raam. Een polarisatiefilter heeft de eigenschap dat het licht alleen uit een bepaalde richting doorlaat, de rest wordt geblokkeerd. Metaal heeft de lastige eigenschap dat polarisatiefilters niet werken, omdat al het licht eenvoudigweg wordt teruggekaatst en daardoor niet te polariseren is. Je kunt met of zonder polarisatiefilter echter nog steeds reflecterende oppervlakken fotograferen terwijl je de reflectie een beetje onder controle houdt. 

Opstelling bij reflecterende of spiegelende  oppervlakken

Het gaat allemaal om je opstelling ten opzichte van het licht. Een reflecterend (metalen) oppervlak functioneert als een spiegel en kaatst al het licht terug. Daarom moet je ervoor zorgen dat het licht nooit vanuit dezelfde richting als de camera komt (vanuit jouw rug). Dan kaatst het licht terug, wat voor overbelichte hooglichten zorgt. En daar wordt niemand blij van. Als je dus een flitser gebruikt, zul je die moeten bouncen of externe flitsers gebruiken.
Licht is – gelukkig – heel voorspelbaar. De richting waarin het gereflecteerd zal worden in een spiegel (en dus metaal) is dat ook. De invalshoek van het licht is gelijk aan de hoek waarin het gereflecteerd wordt. Licht recht van voren kaatst recht terug, etc. 

De richting van het licht is belangrijk

De truc is om een grote lichtbron te gebruiken en deze in dezelfde hoek tegenovergesteld aan de camera te positioneren. Dit kun je gemakkelijk doen door een licht (bijvoorbeeld een flitser) op een wit bord (papier of karton) te reflecteren, als het ware ‘tegenover’ de camera in dezelfde hoek. Nu heb je een grote, diffuse lichtbron die vanuit de juiste kant komt. Door de hoek van je onderwerp, de afstand tot de ‘softbox’ en het witte bord wat te kantelen, kun je aanpassingen maken aan het licht, tot je tevreden bent. Als het licht maar niet van precies dezelfde kant komt als je camera. 

reflectie, reflecterende oppervlakken, spiegelende oppervlakken, spiegeling, weerspiegeling, polarisatiefilter

Witte doeken

Door je bewust te zijn van de hoek van het licht en dus de reflectie, kun je ook je camerastandpunt aanpassen. Sommige fotografen ‘verstoppen’ hun camera met witte vlagge of witte fotoboxen. Eventuele overgebleven reflectie kun je dan wegwerken met de kloonstempel in Photoshop. 

Hacks

Er zijn andere manieren die je kunt toepassen, al kunnen die wellicht niet altijd. Sommige mensen zweren bij het inspuiten van glimmende delen met haarlak, om de reflectie sterk te reduceren. Ook vaseline wordt hiervoor ingezet. Of het voor jou werkt is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het oppervlak en het doel van de foto’s. 

Meer lezen over reflectie? Lees: Hoe fotografeer je door glas of een raam: leer over reflectie!